Monday, June 21, 2010

Rantau Abang; Penyu Menangis Lagi..


Rantau Abang.. Sebut saja namanya, rata-rata antara anda dah tau yg Rantau Abang adalah Pusat Penetasan Telur Penyu.. Di zaman kegemilangannya, iaitu era 60-70an, Rantau Abang adalah menjadi pilihan penyu Belimbing di Laut Cina Selatan mendarat untuk bertelur.. Keadaan pantainya yang curam, menjadikannya medan yang sesuai untuk sang penyu menetaskan telurnya..

Dan dengan kelebihan sang penyu itu, Rantau Abang menjadi pilihan ramai untuk berkelah disini kerana suasana pantai nya juga amat mengkagumkan. Dengan kesediaan chalet & penginapan yang berderet di tepi jalan di sini, ia lagi membuatkan Rantau Abang lokasi pilihan untuk berkelah..

Namun itu dahulu, suatu ketika dahulu sebelum kita belum mengenali apa itu penyu.. Namun selepas tahun demi tahun, didapati penyu semakin tidak menggemari Rantau Abang apabila telurnya kerap dicuri oleh manusia untuk dimakan. Kehadiran umat manusia yg berduyung-duyung pada suatu ketika mungkin membuatkan sang penyu stress dengan keadaan persekitaran ini.. Mungkin kata sang penyu

"Aku datang jauh2 nak bertelur, diaorang ni mari datang tengok pulak.."..


Kepupusan habitat penyu ini amat di tahap yang amat membimbangkan..

Manusia ni pun satu, dh tau penyu tu bertelur jarang2 sekali, yang pergi makan banyak2 telur penyu tu apesal..

Bagi memelihara hidupan penyu yang semakin dipinggirkan ini, pihak kerajaan telah mewujudkan Pusat Penetasan Telur Penyu di Rantau Abang.

Dan kini.. PENYU MENANGIS LAGI...

Kesian sang penyu..

No comments:

Post a Comment

Share pengalaman anda di lokasi ini..

Related Posts with Thumbnails