Wednesday, June 30, 2010

Kemaman; Lebai Saris di Hukum Sula

Sejarah Kemaman

Kemaman sudah mula dikenali semenjak kurun ke dua sebelum masihi. Berdasarkan peta semenanjung tanah melayu oleh ptolemy yang mencatatkan dua buah pelabuhan di pantai timur iaitu primula (Kuala Terengganu) dan kole (Kemaman)

Che Wan Teh.. Bangsawan Pahang ke Kemaman

Dari segi sejarah tempatan, Daerah Kemaman mula di terokai kira-kira 300 tahun yang lalu oleh Che Wan Teh iaitu bangsawan Pahang yang Berhijrah dari Kuala Pahang berikuyan kekacauan dan huru hara di sana.

Beliau telah membuka penempatan pertama di kawasan pantai di Kampung Bukit Mengkuang. Setelah itu, Che Wan Teh telah berpindah dan membuka Perkampungan di Tanjung Geliga. Walau bagaimanapun, Penempatan baru ini sering di ancam lanun dan perompak yang menyebabkan Che Wan Teh dan pengikutnya telah sekali lagi berpindah dan meneroka kawasan baru di Kampung Cukai.

Asal Usul Kemaman

Pembukaan Daerah Kemaman juga di kaitkan dengan Bangsawan Pattani yang di kenali sebagai Lebai Saris pada awal abad ke-19 semasa Terengganu dibawah pemerintahan Sultan Ahmad (1808 - 1830). Lebai Saris dan Pengikutnya telah datang ke Kemaman dan meneroka Kawasan penempatan di Kampung Nyor, Lebai Saris juga dikaitkan sebagai orang yang telah memberi perkataan "Kemaman" iaitu gabungan perkataan-perkataan "Kera" dan "Pokok Maman". Tidak dapat dinafikan bahawa Lebai Saris telah memainkan peranan penting dalam Pembukaan Daerah Kemaman secara lebih meluas di antara Kampung Mak Cili, Kampung Mat Lagam, Kampung Pasir Tengku dan Kampung Jabor.

Lebai Saris dihukum Sula

Penduduk Daerah Kemaman telah bertambah dan kekuasaan lebai Saris semakin teserlah. Berikutan itu, timbul fitnah menyatakan Lebai Saris tidak mahu lagi tunduk kepada Yang di Pertuan Terengganu. Oleh itu Sultan Ahmad telah menghantar Engku Kembal untuk melawan kekuatan Lebai Saris yang di ketuai oleh anaknya Abu Bakar . Dengan tipu muslihat, Engku Kembal telah berjaya menewaskan Lebai Saris dan anaknya. Kedua-dua mereka dianggap penderhaka dan di hukum sula dengan suda nipah.


Sumber : PTKemaman

No comments:

Post a Comment

Share pengalaman anda di lokasi ini..

Related Posts with Thumbnails