Tuesday, June 22, 2010

Bukit Bauk, Dungun

Tempat Keras

Dengar saje nama Bukit Bauk, hampir semua rakyat Terengganu pasti memikirkan tentang bahayanya laluan di jalan ini pada suatu ketika dahulu. Ini disebabkan Bukit Bauk antara jalan maut yang sering terjadi kejadiaan yang ttidak diingini. Saudara saya sendiri pun ada yang meninggal akibat kemalangan di Bukit Bauk pada 5 tahun lepasselepas kereta yang dipandunya terbabas... Itu belum termasuk kisah2 yang larut malam lagi... Ala2 jangan pandang belakang gitu..

Tapi itu dulu, sebelum jalan utama di Bukit Bauk di baik pulih. Selekohnya telah ditingkatkan dengan membina jalan baru di situ.. Sekarang jalannya sangat elok untuk pengguna kenderaan melalui jalan itu.

Taman Rekreasi

Tapi bukan isu ini yang mahu dikongsikan di sini.. Isunya adalah berkaitan dengan Taman Rekreasi Bukit Bauk. Tempat yang dahulu agak seram dikunjung kini menjadi pilihan orang2 Dungun dan Paka untuk beriadah.

Pagi-pagi di hujung minggu kelihatan penuh dengan manusia berkunjung ke Bukit Bauk untuk berjogging dan mendaki Bukit tinggi di Bukit Bauk. Tidak kurang juga pada petangnya.. Suasananya yang dikelilingi hutan dan pokok menyebabkan udara di Bukit Bauk sangat segar..

Di sebelah malam minggu pula, Bukit Bauk menjadi pilihan golongan muda berkereta 'badi' sound kereta siapa paling hebat.. Jadi sekarang Bukit Bauk sentiasa dipenuhi dengan pengunjung tak kira siang atau malam..

Jadi bagi anda yg melalui Bukit Bauk, boleh la singgah sebentar di Bukit Bauk bagi menikmati udara segarnya..

Bukit Bauk berada di laluan utama diantara Pekan Paka dan Bandar Dungun. Bila tengok ada jalan2 berselekoh dan dikelilingi hutan berbukit tu, ha itulah dia Bukit Bauk..

No comments:

Post a Comment

Share pengalaman anda di lokasi ini..

Related Posts with Thumbnails